Skip to main content

Какво е криза и управление на кризата?

Сподели в Linkedin Сподели във Facebook

Когато хората тръгнат със скафандри в магазините, това е криза. Снимката в публикацията е направена на 14 Март 2020 г в голям хипермаркет в България. Имена на разпознаваеми брандове са заличени. Прочетете статията и ако намерите разум в нея и полезни съвети, моля споделете я.

Автор: Антон Радев

Какво е криза и управление на кризата?

Управлението на кризата е стара тема, която се преподава от много години в различни бизнес мениджмънт дисциплини.

Очевидно е обаче, че тази тема обаче не се преподава достатъчно добре с нужната дълбочина, или просто не й се обръща достатъчно внимание.

Тази статия не обяснява академичната дефиниция на криза. Можете да го прочетете онлайн или да си припомните прашните учебници. За сметка на това ще ви даде добра идея и посока за размисъл.

В нашия проджект мениджмънт курс не учим за кризи и тяхното управление, тъй като управлението на кризата се приема най-вече в контекста на организациите, а не в проектите.

Учим обаче за управление на риска, което е сходно и близo до темата. Приемете го просто така: Управлението на риска цели да избегне момент на криза, за да не се налага да управляваме ситуацията когато е много по-трудно.

Всеки от вас има собствена представа за криза, какво е криза и какво се случва в такива моменти. Сега живеем всички в такъв момент. Доста хора и страни от целия свят.

Световна криза

На 12 Март 2020 година, САЩ затвори границите си с Европа заради COVID-19 проблема.

България обяви официално сериозното положение на 13 Март. Редим се на опашки по един в аптеката и търсим продукти, които са отдавна изчерпани. Цели държави са под карантина. Определиха се глоби, затвор за нарушения.

Кризите имат различни измерения и размери. Както вече много хора разбраха, кризата може да обхване цяла планета.

Локална криза

Кризи често се пораждат на локално ниво. В една цяла държава, район или област.

Кризата в организациите

Единична фирма може да преживее (или да не преживее) криза. Тези неща стават най-често, но просто никой не говори за тях.

Кризата в дома

В момент на криза, без значение от причинителя, домакинства страдат заради битови фактори. Преживяват (или не преживяват) кризата. След това всичко е различно, или нещата се връщат донякъде по старому.

Как да управляваме кризата?

Общото ми наблюдение е, че голяма част от света не управлява добре кризата и рисковете.

САЩ затвори границите си с Европа, но само за някои страни.

България затвори много търговски обекти, но министър председателят обясни, че ресторантите и моловете няма да бъдат затворени, тъй като хората, които не могат да готвят, трябва да има къде да се хранят. Църквите и православието са отворени за служба и целуване на икони.

Италия допусна огромна щета и е възможно хумористичните твърдения за тяхната националност, култура и държавно управление, да са съвсем вярни. България също не изглежда да има по-зрели възгледи. 

На въпроса как да управляваме кризата има един много лесен отговор.

След като някой ясно ти обясни и обяви кризисна ситуация, най-елементарната крачка е просто да обръщаш внимание на това какво ти се казва.

В сегашната световна криза с COVID-19, СЗО ясно обяви сериозността, но много държави, народности и личности не се интересуваха и все още не се интересуват. Единственото решение за тези хора остават заплахите с глоби и затвор. Това е също вид лесно управление на кризата. Без да си специалист по кризи.

Как да сме подготвени за кризата?

Въпреки това, това което трябва да имаме предвид при управление на кризата, е да сме подготвени за нея. Какво обаче означава това?

Лесно е за разбиране.

В България общите медицински ресурси за животоспасяване могат да бъдат изчерпани за часове. Други страни могат да построят огромни болници за дни.

Някои страни продават медицинско оборудване. Други трябва да си го купят, защото нямат. 

Защо някой страни имат ресурси за криза, други нямат?

Отново лесен въпрос. Приоритети, манталитет и много оправдания и обяснения по медиите. Толкова много и постоянно, че в един момент целият народ вярва, че това е правилния начин.

Увеличаването на външните дългове с инвестиции само с някои отрасли, разбира се води до следната ситуация. Имаме нови магистрали, с които можем и лесно да ходим на почивка в чужбина, но нямаме машини за изкуствено дишане.

Нямаме особено много болници

Тоест, животоопазването не е било приоритет за мениджърите в страната.

Кризата, както и риска, се прогнозират предварително

В курса ни учим, че най-лесното управление на риска, е като просто го предположиш, назначиш отговорници, които наблюдават за неговата поява и имаш дефинирани мерки за реакция.

Да, толкова е лесно, ако си сериозен. И разбира се, заделяш ресурси - време, хора, финанси.

Да предположим, че следваща официално обявена и явна криза, вместо вирус, бъде наводнение или друго бедствие.

В нашата "фирма" България, вероятно нямаме подготовка да се справим с пожари, наводнения, земетресения или вулкани.

Разбира се, темите за вулкани или нападения от извънземни, са толкова нелепи и смешни, както и за идеята, че един ден ще се появи вирус, който ще създаде проблеми на целия свят.

Трябва ли мениджмънта (управляващите) да бъде подготвен за всякакви кризисни ситуации?

Този отговор също е лесен. 

Трябва ли мениджмънта (управляващите) да спестява ресурси за кризи, вместо само за икономически изгодни инвестиции?

Отново лесен отговор, който оставам на вас.

Как можем ние, които не сме управляващи една фирма или държава, да участваме в управлението на кризите?

Въпреки, че може и да не сме министри и собственици на големи корпорации, а просто хора със семейство или служители в някоя фирма, ние всички сме основния източник за справяне с кризата.

Ето простите стъпки за успешно управление на всеки риск или криза

Бъдете рационални, вместо емоционални. 

Не създавайте излишна паника. Опитвайте да се контролирате.

Винаги действайте според правилата. 

Все някой някъде вече е създал такива, докато се усетите. Просто ги потърсете или попитайте за тях.

Не правете глупости 

Да, дефинирайте си списък с глупости, които да избягвате, ако е нужно.

Направете нужното

Винаги има и някакви разумни неща, които е добре да се направят. Поддържането на запаси например е добра идея, без да се вманиачаваме обаче и да правим глупости от горната точка. За всяка кризисна ситуация има препоръчителни действия.

Попитайте когато не знаете

Винаги питайте по-компетентните приятели, партньори или колеги, когато не сте сигурни какво се очаква от вас.

Ставайте все по-добри

Винаги търсете самоусъвършенстване и познание. Това че сте компетентни, интелигентни и с много умения днес, не означава, че няма да сте още по-добри и способни утре.

Провокирайте висшия мениджмънт

Дали става въпрос за нашите министри, семейни партньори или шефове, темите за отговорността и управлението на риска и кризата, винаги си струва да се отбележи.

Не се поддавайте на манипулация

Страхът и вярата са естествени явление и са вродени във всички нас. Най-лесно е да ни обхване страх и след това да станем уязвими на невярна информация или умишлена манипулация. Вярваме на всичко и се хващаме за сламки. Започваме да купуваме продукти, които няма да ни помогнат, или разпространяваме вече поднесената умишлено невярна информация. Хората които търсят облаги по време на криза извършват морални престъпления.

Дори и следващата криза да бъде инвазия от извънземна враждебна цивилизация, с тези лесни стъпки имаме много по-голям шанс за оцеляване.

Още няколко съвети за трети клас относно справяне с кризите

За хора

Всеки от нас трябва да има спестени пари за известно време, ако остане без доходи.

Не разчитайте на банкови кредити или на щастливия произвол на съдбата. Не харчете всичките си пари за развлечения и покупки и да чакате следващата заплата.

Поддържайте добро здраве, хигиена и чистота.

За фирми

Всяка фирма трябва да има спестявания, ако остане известно време без клиенти, нови поръчки. Не харчете неразумно, не наемайте прекалено много персонал само за да впечатлите клиенти или инвеститори. Не се оставяйте с прекалено малко хора, които няма да се справят с обема работа.

Поддържайте добри технологии, доволни служители и работна среда.

За цели държави

Следвайте същите лесни детски принципи описани по-горе в статията и би трябвало с кризата на държавно ниво да се справите по-лесно.

Автор: Антон Радев Публикувано на: Sunday Mar 15, 2020

Коментари към статията “Какво е криза и управление на кризата?”

  1. Маргарита
    Хах, много точно казано! Благодаря!
  2. Габриела
    Страхотна статия!
  3. Валентин Георгиев
    Адмирации за желанието, знанията и подхода! Поздрави.
Автор

Web site
Вашият коментар
 

Мениджмънт Сертификати

Chief Executive Officer

Изпълнителният Директор е ядрото на цялата организация и се стреми към просперитет на екипите и организацията едновременно.

Научи повече 1200 лв   800 лв

Certified Project Manager

Проджект Мениджърът е най-ключовата и отговорна роля в съвременните проекти в световен мащаб, от който зависят всички екипи и процеси.

Научи повече 600 лв   300 лв

Certified Product Manager

Продуктовия Мениджър е ролята без която нито един продукт не може да бъде създаден адекватно и да съществува стабилно.

Научи повече 600 лв.   300 лв.

Certified Product Owner

Product Owner е ключова роля в Agile и Scrum практиките при разработка на продукти, където бизнес стойността е от водещо значение.

Научи повече 500 лв.   250 лв.

Certified Senior Scrum Master

Ролята Scrum Master е душата на девелопмънт екипите, разработващи продукти и е силно подкрепяща и поддържаща фигура.

Научи повече 300 лв.   170 лв.

Human Resources Manager

Мениджърът Човешки Ресурси е двигателя на хората, културата и организацията и балансира бизнеса и отношенията.

Научи повече 300 лв.   150 лв.